Publicerad 2021-11-10

Storstockholms brandförsvar söker två supporttekniker

Nu söker vi två supporttekniker med stort tekniskt intresse till vår nyinrättade IT-servicedesk. Vi söker dig som vill ta steget till ett intressant och spännande arbete där du bidrar till utvecklingen av Sveriges största räddningstjänst och där du får vara med och skapa trygghet för 1,4 miljoner storstockholmare

Din roll

Storstockholms brandförsvar söker nu två supporttekniker till vår nyinrättade IT-servicedesk med placering på Johannes brandstation i centrala Stockholm. Du kommer att vara IT-avdelningens ansikte utåt och ha många varierande arbetsuppgifter, allt från att ge support till våra medarbetare via telefon men även utföra IT-support lokalt på våra brandstationer.

Vi söker dig som vill ta steget till ett intressant och spännande arbete där du bidrar till utvecklingen av Sveriges största räddningstjänst.

Vår IT miljö

Vår IT-miljö är i förändring vilket gör vår framtid spännande. IT-driften kommer under nästa år att tas över i egen regi tillsammans med införande av flera nya verksamhetssystem. Vår IT-miljö präglas av ett stort behov av säkerhet och egen kontroll över de verktyg vi använder, även under tider då övriga samhället har störningar. Därför har vi i de flesta IT-system on-prem i professionella serverhallar och arbetar mycket aktivt med att säkerställa att allt fungerar dygnet runt under årets alla dagar. Även våra fordon är idag en del av IT-miljön och har avancerade funktioner för informationsstöd under insats.

Vem är du?

Som person har du ett stort tekniskt intresse och gillar att arbeta praktiskt med allt inom IT-verksamhet. Du är lösningsorienterad och tycker om att ge service till dina kunder. Flexibilitet är viktigt då arbetsuppgifterna är varierande och du kommer att ställas inför nya uppgifter och utmaningar hela tiden.  

Du kommer att möta användare med olika kunskapsnivå både personligen och via telefon så det är bra om du känner dig trygg med varierande sociala situationer. Ibland brinner det bokstavligen i knutarna men vanligen arbetar vi planerat och strukturerat för att beta av våra uppgifter.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi erbjuder

Storstockholms brandförsvar erbjuder en respektfull, öppen, professionell och pålitlig kultur där gemenskapen är stark. Vi har höga ambitioner och snabb utvecklingstakt. Alla våra medarbetare bidrar till att skapa ett tryggare samhälle. Vi vågar prova nya idéer och att ändra och utveckla efter hand. Alla medarbetare omfattas av kollektivavtal vilket innebär en trygghet för dig. Vi erbjuder också goda möjligheter till träning och friskvård på arbetstid.

Krav

  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska (tal och skrift).
  • Relevant IT-teknikerutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig.
  • Körkort klass B.
  • Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att du kommer att genomgå en säkerhetsprövning och registerkontroll.

Meriterande

  • Erfarenhet av arbete i servicedesk med IT-support och användarsupport via telefon, e-post, fjärrstyrning och on-site.
  • Goda kunskaper i felsökning.
  • Erfarenhet av kontohantering och behörighetsadministration i Active Directory.
  • Erfarenhet av support kring mobila enheter.

Villkor

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid (39,15 h/vecka). Tillträde enligt överenskommelse. Individuell lönesättning tillämpas.

Anställningsvillkoren regleras enligt Allmänna bestämmelser, AB.

Vilka är vi?

Storstockholms brandförsvar är ett kommunalförbund där tio kommuner samarbetar; Danderyd, Lidingö, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Täby, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker. Förbundets ledning och stödfunktioner finns på Johannes brandstation i centrala Stockholm.

Storstockholms brandförsvar svarar för 1,4 miljoner människors trygghet. Genom samarbetsavtal svarar vi för larm och ledning av räddningsinsatser i totalt 25 kommuner i Uppland, Västmanland, delar av Södermanland och på Gotland.

Med unik expertis, lång erfarenhet och omtanke genomför vi förebyggande arbete inom potentiella riskkategorier, såväl som skarpa insatser i akuta situationer – för att skapa ett tryggare samhälle.

Ansökan

Skriv och berätta vad det är som gör just dig lämplig till tjänsten som IT-supporttekniker och hur du kan bidra till vår verksamhet.

Du ansöker genom att klicka på knappen "Ansök" i menyn till höger. Fyll i dina kontaktuppgifter och ladda upp ditt personliga brev och ditt CV. Senast den 6 december 2021 vill vi ha din ansökan. Diarienummer för de utlysta tjänsterna är: 211-1092/2021. Vi registrerar alla ansökningar enligt offentlighetsprincipen.

Du kommer att få ett e-postmeddelande att vi mottagit din ansökan. Vi kontaktar dem som är aktuella för intervju.

Frågor

Om du har frågor är du välkommen att kontakta Kerstin Tamm, IT-chef, telefon: 070-976 60 62 eller e-post: kerstin.tamm@ssbf.brand.se

Fackliga företrädare

Kontakta vår växel, telefon 08-454 87 00, för namn och kontaktuppgifter till fackliga företrädare.