Storstockholms brandförsvar använder sig av cookies. Genom din användning av webbplatsen godkänner du detta. Läs mer om personuppgiftshantering och cookies här Jag accepterar cookies
Meny

Webbserie nominerad i Swedish Content Awards

Aktuellt
Publicerad 2019-04-23

Storstockholms brandförsvars webbserie "Inte ett vanligt blåljusprogram" är nominerad i Swedish Content Awards 2019, Nordens största tävling för content marketing. Årets gala hålls torsdag 16 maj i Eric Ericsonhallen på Skeppsholmen i Stockholm. Då har Storstockholms brandförsvar chansen att vinna pris för bästa content i kategorin offentlig sektor & samhällsinformation.

De första avsnittet av Inte ett vanligt blåljusprogram publicerades på Youtube och Storstockholms brandförsvars webbplats för snart ett år sedan och sedan dess har det blivit ytterligare fem avsnitt. Ytterligare två avsnitt är planerade.

- Med en egen serie tillvaratar vi det påtagliga intresse som finns för vår verksamhet samtidigt som vi genomför vårt samhällsuppdrag att öka kunskapen om förebyggande av brand. Om vi kan bidra till att fler människor aktivt väljer att agera säkert i vardagen, och dessutom tipsar andra om att göra likadant så har både samhället och individerna vunnit mycket, säger Veronica Sandström, kommunikationschef på Storstockholms brandförsvar.

Hittills har serien nått ut till cirka 200 000 människor och resulterat i över 10 000 gilla-markeringar och interaktioner. Serien har även textats på arabiska och fått sprdning bland tiotusentals arabisktalande, varav många bor i Stockholmsområdet. Genom webbserien hoppas Storstockholms brandförsvar kunna beskriva verksamheten, bidra till ökad kunskap om hur man förebygger brand och stärka varumärket.

- Vi får mycket reaktioner och interaktioner med dem som ser våra produktioner. Genom filmserien gör vi oss tillgängliga för människor, och ger dem möjlighet att såväl ta till sig våra budskap som att själva sprida dem vidare. Serien bidrar också till att starta dialog med våra följare och målgrupper, och besökarantalet till vår webbplats har ökat markant, säger Veronica Sandström.

I filmen ovan kan du se ett kollage av klippbilder ur webbserien som är gjord i samarbete med Marczak Communications.

Mer information om tävlingen:
https://swedishcontentawards.com/nominerade/