Storstockholms brandförsvar söker en upphandlare
Nu söker vi en upphandlare till vårt upphandlings- och inköpsteam. Du kommer att ansvara både operativt och administrativt för hela inköpsprocessen. Vi söker dig som vill ha ett viktigt uppdrag i en av Sveriges största räddningstjänster och som vill vara med och skapa goda förutsättningar för Storstockholms brandförsvars uppdrag, att rädda liv när olyckan händer.
Som upphandlare kommer du att tillhöra avdelningen verksamhetsstöd som är en av fem avdelningar inom Storstockholms brandförsvar (SSBF). Inom avdelningen finns funktionerna ekonomi, inköp, fastighet och IT med totalt 25 medarbetare. Funktionen för upphandling och inköp är placerad på vårt huvudkontor som är beläget på Johannes brandstation, nära tunnelbana Hötorget i centrala Stockholm.
Vilka är vi?
Storstockholms brandförsvar, SSBF, är ett kommunalförbund där tio kommuner samarbetar; Danderyd, Lidingö, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Täby, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker. Totalt inom SSBF är vi cirka 750 anställda.
SSBF svarar för 1,4 miljoner människors trygghet. Genom samarbetsavtal svarar vi för larm och ledning av räddningsinsatser i totalt 31 kommuner i Uppland, Västmanland, delar av Södermanland och på Gotland.
Med unik expertis, lång erfarenhet och omtanke genomför vi förebyggande arbete inom potentiella riskkategorier, såväl som skarpa insatser i akuta situationer – för att skapa ett tryggare samhälle.
Din roll
SSBF behöver förstärka upphandling- och inköpsteamet och söker därför en upphandlare till ett omväxlande och intressant arbete.
Du är en av tre upphandlare och kommer att upphandla en stor variation av varor och tjänster i nära samarbete med beställare vilket gör arbetet både utvecklande och varierande. Du ansvarar för att upphandling av varor och tjänster blir det mest ekonomiskt fördelaktiga och i enlighet med gällande regelverk.
Som upphandlare ansvarar du för hela inköpsprocessen i dina tilldelade upphandlingar vilket inbegriper koordination av behovs- och marknadsanalyser, praktiskt upphandlingsarbete, leverantörsrelationer samt uppföljning och avtalsförvaltning tillsammans med avtalsägare.
Du bevakar nyheter och lagändringar inom området som kan påverka verksamheten och kommande upphandlingar och avtal.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Planera, leda och genomföra upphandlingsprojekt över och under LOU:s tröskelvärde och direktupphandling av varor och tjänster i nära samarbete med beställarna i organisationen och i enlighet med gällande regelverk.
Avropa varor och tjänster från gällande ramavtal.
Ansvara för att upprätta, förvalta och följa upp tecknade avtal där bland annat uppföljning av avtalstrohet, priser och kvalitet av upphandlade produkter är en central del.
Utbilda samt ge råd och stöd i upphandlings- och avropsfrågor till chefer och inköpare.
Vem är du?
Du har relevant högskoleutbildning inom till exempel juridik, ekonomi, inköp alternativt en YH-utbildning inom inköp och upphandling alternativt motsvarande förvärvade kunskaper genom flerårig kvalificerad arbetslivserfarenhet.
Vi söker dig som har relevant arbetslivserfarenhet med minst ett par års erfarenhet av offentlig upphandling tillsammans med goda kunskaper om tillämpning av LOU. Du har erfarenhet av upphandlingsprocessens alla delar. Du tar eget ansvar för att hålla dig uppdaterad avseende förändringar inom upphandlingspraxis och LOU.
Vi förutsätter att du kommunicerar väl i tal och skrift i det svenska språket.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är resultatorienterad, noggrann och självgående. Du besitter en god bemötande- och kommunikationsförmåga som i kombination med att du är serviceinriktad gör att du enkelt kan samarbeta med kollegor och leverantörer, skapa nya kontakter och förtroendefulla långsiktiga relationer. Då arbetet ofta innebär komplexa frågor är det viktigt att du har god analysförmåga och är lösningsfokuserad.
För att lyckas i rollen behöver du vara lyhörd, strukturerad i ditt arbete och flexibel för att kunna hantera ändrade förutsättningar. Du behöver ha öga för detaljer samtidigt som du har en blick för helheten. Som person kan du se ditt arbete som en del i ett större sammanhang och förstår hur det påverkar och påverkas av andra delar av organisationen.
Det är meriterande om du har erfarenhet av upphandlingsverktyget Tendsign, ärendehanteringssystemet Dynasty samt IT-upphandlingar.
Vi erbjuder
Du är viktig för oss. Därför erbjuder vi en respektfull, öppen, professionell och pålitlig kultur där gemenskapen är stark. Vi har höga ambitioner och snabb utvecklingstakt. Alla våra medarbetare bidrar till att skapa ett tryggare samhälle. Vi vågar prova nya idéer och att ändra och utveckla efter hand och i rollen som upphandlare finns utrymme att forma ditt arbete. Alla medarbetare omfattas av kollektivavtal vilket innebär en trygghet för dig. Vi erbjuder också goda möjligheter till träning och friskvård på arbetstid.
Villkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid (39,25 h/vecka) med flextid och möjlighet till att arbeta viss del hemifrån.
- Provanställning kan komma att tillämpas.
- Tillträde enligt överenskommelse.
- Vi tillämpar individuell lönesättning.
- Anställningsvillkoren regleras enligt Allmänna bestämmelser, AB.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att du kommer att genomgå en säkerhetsprövning. Säkerhetsprövningen omfattar bakgrundskontroll och säkerhetssamtal som genomförs av SSBF anlitad extern part samt en registerkontroll hos Säkerhetspolisen.
Ansökan
Skriv och berätta vad det är som gör just dig lämplig till tjänsten som upphandlare och hur du kan bidra till vår verksamhet.
Du ansöker genom att klicka på knappen "Ansökan" i menyn till höger. Fyll i dina kontaktuppgifter i ansökningsformuläret och ladda upp ditt CV och personliga brev. Klicka sedan på "Skicka ansökan". Din ansökan vill vi ha senast 13 maj 2025. Diarienummer för den utlysta tjänsten är: 1214/2025. Vi registrerar alla ansökningar enligt offentlighetsprincipen.
Du kommer att få en bekräftelse på skärmen och ett automatiskt e-postmeddelande från registrator att vi mottagit din ansökan.
Frågor
Om du har frågor är du välkommen att kontakta:
Lena Nevbrant, upphandlare, telefon 070-764 87 21 eller lena.nevbrant@ssbf.brand.se
Ann-Louise Samuelsson, tf avdelningschef, telefon 070-764 88 19 eller ann-louise.samuelsson@ssbf.brand.se
Fackliga företrädare
Kontakta vår växel, telefon 08-454 87 00, för namn och kontaktuppgifter till fackliga företrädare.